Sims 4 review

001

Een beetje later dan gepland, maar toch nog mijn artikel voor vandaag! Al jaren speel ik Sims, het is eigenlijk pas begonnen bij de Sims 3, maar toch, een heuse verslaving werd het! Ik werd helemaal enthousiast toen ik hoorde dat Sims 4 er aan zat te komen. Natuurlijk heb ik hem gelijk gepreordered toen en eindelijk heb ik ‘m binnen, de premium edition van de nieuwe Sims 4! Eindelijk kan ik spelen! Hier zal ik jullie mijn eerste indruk laten weten, inclusief wat foto’s natuurlijk.

De Sims 4 komt uit in verschillende versies; je hebt de standaard versie, een limited edition, een premium edition een digital deluxe edition én een collectors edition. Hier kun je precies lezen wat wat allemaal inhoudt! Ik heb de premium edition gekocht, en deze komt met een aantal extra’s. Je krijgt natuurlijk het spel, maar er komt ook een ‘creators guide’ boekje bij waarin je tips, ‘een kijkje achter de schermen’ en nog meer info krijgt. Daarnaast krijg je nog extra materiaal (feestbeest en dierenhoedjes) én een download met muziek uit de game! Dat laatste zal ik waarschijnlijk nooit gaan gebruiken, maar vooral het extra materiaal en het boekje spraken me erg aan! Omdat ik het meest bekend ben met de Sims 3, zullen veel ‘veranderingen’ daaraan worden gekoppeld!

004    006

Het boekje bevat leuke tips en grappige uitleg van verschillende dingen in de Sims 4. Bij ‘neem een kijkje achter de schermen’ zie je schetsen voorbij komen hoe gebouwen, buurten en werelden tot stand zijn gekomen. Niet erg relevant, maar wel heel leuk om te zien!

Dan dus de game zelf. Ontkomen aan Origin is er helaas niet meer, hiermee installeer je het spel op je computer. Ik baalde dat het oude bekende startscherm van de Sims 3 weg was en ik vond het installeren veel te lang duren.. Spanning… Spanning… Spanning…! Maar het lukte en de Sims startte snel op.

Het meest nieuwe aan de game zijn de Sims zelf. Het creëren van je Sims is nu nóg makkelijker gemaakt. Je hoeft maar op een bepaald lichaamsdeel van je Sims te klikken en je kunt het verslepen naar jouw wens! Echt alles is aan te passen! Heupen, billen, schouders, nek, armen, voeten… Noem het maar op en het je kunt het vervormen, het lijkt haast alsof je aan het kleien bent. Elk soort lichaamsbouw kun je maken, super realistisch! Je kunt nu rechtstreeks in de game ook creaties van andere spelers downloaden, als je zelf niet erg veel zin hebt om uitgebreid aan de slag te gaan!

The-Sims-4-Create-A-Sim-Female

Jammer vind ik wel, is dat de ‘create a style-tools’ zijn verdwenen. Je hebt nu een grote garderobe qua kleding waarin je wel kleuren kunt kiezen, maar zelf aanpassen is er niet meer bij.. Ook de persoonlijkheid van je Sim is een beetje beperkter, je hebt nu drie eigenschappen en één levenswens (waar dan wel weer een eigenschap bij hoort) in plaats van de vele in de Sims 3. Wel grappig is dat je je Sims nu een ‘loopje’ kunt geven. Een vrouwelijk loopje bijvoorbeeld, of een stoer macho loopje. Je Sims zullen zich dan zo verplaatsen.

Wat ook nieuw en veel realistischer is, is dat je Sims nu emoties hebben en kunnen multitasken. Je sim kan bijvoorbeeld radio luisteren en bezig zijn met zijn telefoon tegelijkertijd. En beide hebben dan invloed op het humeur van je Sim. Iets waar ik heel erg enthousiast van word want de Sims gaan steeds meer op echte mensen lijken!

Ook het bouwen van huizen is eenvoudiger gemaakt, wel gestuntel met de camera, maar misschien heb ik dat nog niet goed uitgevogeld. Het handige is, is dat je kamers nu in hun geheel kunt oppakken en verplaatsen! Er zijn ook al ingerichte kamers die je zo kunt plaatsen, zodat het bouwen van een huis niet teveel tijd in beslag neemt. Super leuk én handig is dat je de hoogte van de muren kunt instellen! Zo kun je je huis nog meer mogelijkheden en uitstraling geven.

ts4_build_4

Wel jammer vind ik dat de grote buurt uit de Sims 3 verdwenen is. Ik mis het zwembad, de kunstgalerie en de bistro! Daarvoor in de plaats is je wereld in de Sims 4 opgedeeld in kleinere buurtjes. Wijken eerder, want huizen staan nu in een groepje. Even wennen natuurlijk, maar het is wel mooi! Wil je alleen je buurt een beetje verkennen, moet je wel steeds wachten door de laadschermen, wat behoorlijk irritant is.


Er is natuurlijk nog veel meer te ontdekken en ik kan niet alles aan jullie uitleggen, maar dit is ongeveer mijn eerste indruk van de Sims 4. Het is even wennen omdat ik de Sims 3 ‘gewend’ ben, maar over de meeste veranderingen ben ik tevreden! Ik vind het erg leuk dat Sims nu veel meer op mensen lijken, het spel is makkelijker te besturen qua ontwerpen en vormen van je Sim en het huizen bouwen is er ook op vooruit gegaan! Toch ben ik bang dat ze de game zo ‘basis’ mogelijk hebben willen houden met het oog op uitbreidingspakketten. We zullen het zien!

Je kunt de Sims 4 online kopen vanaf €52.99 (aanbieding) of €59.99 (adviesprijs) bij Bart Smit, Intertoys of een andere game-winkel!

Zijn jullie blij met de veranderingen?

Liefs!

Een gedachte over “Sims 4 review

  1. Hee ik ontdek pas net je blog en jeeeej ik ben ook echt sims verslaafd. Al sinds de sims 1 ben ik fan! Wat een verschil zeg met de sims 1. Tot nu toe is de sims 2 nog steeds mijn favoriet. Al heb ik daar dan ook de meeste uitbreidingen van. Langzaamaan begin ik de sims 3 ook beter te vinden! Dus nog eventjes verder de sims 3 ontdekken en dan wellicht nog eens de sims 4 aanschaffen? Het beloofd iig veel goeds!

Geef een reactie

