De tijd met wat minder geld

Save-Money

Het einde van het jaar nadert en winkels spelen daar zéker op in. De schappen komen vól te liggen met prachtige kerstige palettes, dé perfecte nieuwjaarsschoenen en die leuke gadgets die je toch eigenlijk niet kunt laten liggen? Ik heb gemerkt dat ik de laatste tijd meer uitgeef dan ik binnenkrijg, waardoor ik toch een béétje troubles krijg met mijn bankrekening.  Ik kan het niet meer vermijden dat ik prioriteiten moet gaan stellen… Daarom leek het me wel handig om een lijstje op te stellen van ‘regels’ waar ik me komende tijd aan moet gaan houden. EN het leek me handig om deze met jullie te delen, aangezien ik vast niet de enige ben die af en toe wat doorslaat. (Of wel? Ben ik de enige…?  🙂 )

Deze maand heb ik al nieuwe schoenen gekocht en ik sta op het punt om een nieuwe telefoon te kopen. Daarnaast wil ik ook nog een aantal dingen scoren voor mijn blog! Ik werk al het maximale aantal uren dat ik kan combineren met school, dus meer loon zit er echt niet in. Minder uitgeven dan maar!
 
Allereerst wil ik BOEG (Baas Over Eigen Geld), van Rabobank even noemen. Ik kwam het tegen op Facebook en het leek me wel wat! Het is een website waar je je geldzaken ‘op een rijtje’ kunt zetten. Daarvoor hoef je geen rekening bij Rabobank te hebben! Je maakt er simpel een account aan en kunt direct aan de slag! Vul je inkomen in, je uitgaven en vergelijk jezelf met gemiddelde andere jongeren. Je kunt ook doelen invullen waarvoor je wilt sparen en hoe, Rabobank BOEG geeft een gemakkelijk overzicht hoe lang het duurt voordat jij je doel kunt bereiken!
 
Daarna heb je het dus helemaal zelf in de hand. Je kunt natuurlijk je pinpas opbergen en zeggen ‘vette pech’, en zie die verleiding maar eens te weerstaan! Zelf heb ik niet zulke goede ervaringen hiermee, maar dat is maar net hoe sterk je bent 🙂
 
tricia-17

Heb je al kleingeld? Maak een potje! Al het kleingeld dat jij vanaf nu verzamelt stop je in het potje, het wordt geen vetpot, maar het is leuk om een ‘berg’ geld te zien groeien!
 
Ga bij jezelf ook heel goed na, ‘heb ik dit nodig?’ -> Ja –> écht? Waarschijnlijk kan je aankoop nog wel eventjes worden uitgesteld. Ook hiervoor kun je een potje maken met briefjes van dingen die je écht wilt kopen. Je koopt ze niet maar stopt ze in een potje voor een maand. Als je na die maand het nog steeds wilt kopen, dan koop je het. Er zitten ook een heleboel impulsen tussen!
 
Vertel ook je omgeving dat je een bepaalde tijd niks wilt kopen en dat zij jou er aan moeten herinneren als je in de verleiding komt. Dit werkt voor mij echt. Als een ander leuk gaat shoppen heb ik eerder de neiging om ook iets te kopen dan wanneer we samen de verleiding weerstaan. Zo help je vrienden misschien ook nog een beetje 😀
 
Ga verder op zoek naar slimme klusjes voor wat geld. Ken je Roamler of Smartspotter al? (oké het is niet gemakkelijk om ertussen te komen, maar het is niet onmogelijk.) Dit zijn apps voor op je smartphone waarbij je opdrachten bij jou in de buurt moet kunt uitvoeren voor een klein bedrag, bijvoorbeeld een aantal foto’s maken van een schap bij de supermarkt bij jou om de hoek. Bedragen verschillen, maar liggen vaak tussen de 2 en 4 euro per opdracht. Bij Roamler heb je een invite-code nodig, van iemand die het al gebruikt. Bij Smartspotter kun je je aanmelden via de site, zo kan smartspotter jou mailen met een uitnodiging! Er zijn natuurlijk nog een boel andere alternatieven voor mystery-shoppen, dus Google het zeker eens!
 
Ga je kledingkast eens uitruimen. Alles wat je niet meer draagt kun je misschien ook nog wel verkopen, mits het nog draagbaar is! Er zijn talloze groepen op Facebook te vinden waar mensen hun kleding kunnen aanbieden. Ook zijn er een heleboel websites hiervoor, Unitedwardrobe bijvoorbeeld. Schiet wat mooie foto’s en waag een gokje! Zo maak je ook weer plaats voor nieuwe kleding die je na het ‘afkicken’ kunt gaan kopen! ( altijd handig)
 
Uiteindelijk zul je jezelf moeten beheersen. Een maandje niets kopen is ook wel eens lekker!

Heb jij nog spaartips?

Liefs!

4 gedachtes over “De tijd met wat minder geld

  1. Superhandige tips! Ik gebruik deze zelf ook nu tijdens het sparen, en ik moet zeggen, het werkt redelijk. Nog een tip: Zet voor jezelf altijd iets van 4/5 opzij, en 1/5 mag je uitgeven. Dan mag je van 100 euro bijvoorbeeld 20 euro per maand uitgeven aan leuke dingen! Dit is natuurlijk even iets heel algemeens, maar als je het aanpast naar jezelf kan je toch iets leuks doen én spaar je tegelijk! Dat is veel fijner dan helemaal niks uitgeven, en het ‘sparen’ kan je zo langer volhouden 🙂
    Liefs,

  2. Hai Epeheel. Goed bezig! Super dat je precies in de gaten houdt waar je geld naar toe gaat. Dat is de eerste stap om je optimaal vermogen op te bouwen. Ga zo door! Misschien kun je proberen elke maand een bedrag te sparen of te beleggen? Succes. Ik ga je volgen!

Geef een reactie

