Nieuwe ‘wardobe’

kop5piece

5 piece French Wardrobe, French 5 piece wardrobe, hoe je het ook noemt, het is een mond vol woorden. Je hebt het al op mijn doelenlijstje voor december kunnen lezen en het klinkt heel fancy en leuk! ik hoor je denken: iets Frans, iets met je kledingkast. 5 piece… hmmm.. maar 5 kledingstukken!? Nee gekkie, dat gelukkig niet! Maar wat houdt het nou precies in?

Bekend is, is dat de Franse mode iets klassieks en moderns heeft. Franse modevrouwen zijn vaak heel goed gekleed, terwijl ze gebruik maken van de meest simpele items. En dát is precies waarop je je kast gaat baseren, wil je een French-5-piece-wardrobe creëren! Tijdloze basics en eindeloze combinaties: vooral dat laatste is iets wat wij vrouwen gewoon nodig hebben! Ik heb al wat over een paar verschillende systemen gelezen en heb voor mezelf maar een lijstje met ‘regeltjes’ opgesteld, hopelijk ga ik me daar ook aan houden.

Allereerst dus je kledingkast uitruimen en alle basics absoluut bewaren. Daarnaast mogen andere lievelingsitems en natuurlijk dingen met een sentimentele (snik) waarde blijven. De dingen die ik nooit draag, (ook al zijn ze nog zó leuk) gaan uit de kast. Misschien dat ik een paar kledingstukken nog bewaar ‘voor het geval dat’ en dat ik ze over een half jaar, wanneer blijkt dat ik ze écht niet draag weggooi; (oftewel doneer, want kleding weggooien vind ik doodzonde)

Een lijstje dus, met dingen die je écht nodig hebt in je kledingkast. Zogeheten basics:

5piecelijst

daarnaast mag je per drie maanden (elk seizoen) investeren in maximaal 5 niet-basic items die bijvoobeeld heel erg in de mode zijn. Omdat je dus een goede basic garderobe hebt, kun je die items dan altijd goed combineren.

Right, sounds like heaven to me! Of het me gaat lukken? Dat is een tweede, het idee is goed en de intentie ook? Toch? Zoiets… 🙂

Het plan dat ik wil aanhouden nog even in het kort:

6 stappen

even over die kleurschema’s want dat klinkt me daar toch eens ontzettend booooring, maar toch lijkt het me logisch en ‘best wel’ handig als ik niet alle willekeurige kleuren ga aanschaffen voor mijn ‘wardrobe’, dingen zullen moeten matchen. Kleurenschema’s dus!

Ik word hier echt heel erg enthousiast van, is dat raar? Het lijkt me hemels om een garderobe te hebben waarin bijna alles met elkaar matcht! Geen ochtenddilemma’s meer (oke, misschien ook wel) en fijne kleren van kwaliteit!

Ik zit er aan te denken dit soort minimalisme ook in mijn kamer toe te passen, eigenlijk wil ik dat al een hele poos. Toch ben ik bang dat ik er wat te chaotisch voor ben, met teveel prulletjes en dingetjes ooooveralll. Eerst de focus op de kleren, daarna volgt de rest hopelijk vanzelf!

Oh lijkt dit je nou ook wat en mocht je nog inspiratie zoeken, ik kwam ook dit artikel op paulamontessketchbook tegen en dat zal zeker helpen, ook al is dat artikel engels en al wat ouder. Leef je uit!

Wat is jouw ultieme wardrobe tip?

Liefs!

3 gedachtes over “Nieuwe ‘wardobe’

  1. Pingback: HAPPY NEW YEAR | epeheel

Geef een reactie

