DIY – tote bag

2015-04-17 17.52.02
“Dat wordt dan negentien euro vijfenzeventig alstublieft.” “Pinnen graag” antwoordt mijn moeder terwijl ze haar pinpas in het apparaatje stopt. “Wilt u er ook een tasje om?” vraagt de verkoopster vriendelijk terwijl ze de spullen al in een tasje stopt. “NEE” meng ik mij in het gesprek. Géén. Plastic. Tasjes. Zo ging het ongeveer en ik laat jullie vandaag zien hoe je je eigen tasjes pimpt. Véél verantwoorder dan al dat plastic accepteren. You go!

Een hele poos geleden begon de ‘tote bag’ hype en ik wilde daar graag mee diy-en, dus kocht ik twee canvas tasjes. Ééntje daarvan heb ik gelijk gepimpt en gebruik ik nu al wel een jaar. Online zag ik een toffe tas met de quote ‘I’m not using plastic bags’, alleen kon ik niet vinden waar je deze kocht, ik bedacht me dat ik nog een blanco tasje had liggen en zo ineens had ik een DIY! Ik laat jullie in deze DIY zien hoe je beide tasjes kunt maken!

2015-04-17 16.55.11

Wat heb je nodig?
– Canvas tasjes, best lastig te verkrijgen. Veel sites verkopen ze pas per 100 (UGH) maar je kunt ze hier wel kopen: Hema (2 voor €2,50), Lobbes (€0,89 p.s.), Bellatio (€1,30 p.s.)
– Transferpapier
– textielstift
– schaar
– laptop (en printer)

2015-04-17 16.56.26
Ik wilde de quote “I’m not using plastic bags’ dus op een tasje maken. Dit typte ik in word, koos een tof lettertype (ik gebruikte Simplified Arabic Fixed) en koos een goede grootte (150) EN DAN PRINTEN MAAR. Het leek me ook wel leuk om de ‘o’ te vervangen door het recycle-tekentje dus ik printte ook een heleboel om 1 mooie te kiezen.

2015-04-17 17.05.24

2015-04-17 17.18.32

kijk hoe je de tekst op je tasje wilt hebben (zorg dat je tasje mooi gestreken is) en plak ze dan aan de binnenkant. Mijn tasje was redelijk doorschijnend dus zo kon ik de tekst mooi overtrekken. Je kunt de tekst ook uit de losse pols schrijven natuurlijk, maar stop dan wel een vel papier of stuk karton ín je tasje om doordrukken te voorkomen!
Ik gebruikte een stift van het merk IDentipen en heb me laten vertellen dat die ook op textiel kan. Je kunt natuurlijk een andere textielstift gebruiken of een watervaste marker gebruiken. Al weet ik niet hoe dat laatste uitpakt als het nat wordt, maar voor een tas zou het best kunnen werken!

2015-04-17 17.33.39

wpid-20150417_174649.jpg
Trek de tekst over, kleur het in en klaar ben je! Om het te fixeren kun je de tas nog even binnenstebuiten keren en een minuut or so strijken. EN DAN BEN JE KLAAR ❤

Voor het tweede tasje heb ik een minder-uitgebreide beschrijving (sorry) aangezien ik deze al had gemaakt ooit.
2015-04-17 17.50.27
Je hebt hierbij dus transferpapier nodig. Dit is bij veel winkels wel te koop, mijne komt van Hema. Zoek een leuke quote (of plaatje) op en type dit in word. (ik gebruikte SimHei in grootte 90) Erg belangrijk hierbij is, is dat je in SPIEGELBEELD print. Zoals je ziet is dat bij mij fout gegaan de 1e keer. Sommige printers hebben een ‘transferpaper-stand’ in de instellingen maar je kunt je tekst ook spiegelen in word, een screenshot maken en die spiegelen etc. etc. etc. Test in ieder geval eerst met gewoon printerpapier hoe je printer de tekst uiteindelijk print om zeker te zijn dat het dus in spiegelbeeld uit je printer rolt.

Heb je je tekst in spiegelbeeld? Dan is het tijd om te knippen (of niet, maar dan krijg je plastic stukken op je tas omdat daar niks gedrukt zit) en volgens de gebruiksaanwijzing van je transferpapier kun je de tekst op je tasje strijken!

2015-04-17 17.52.02
Ik geloof wel dat dit verslavend werkt, ik heb nu wel 20 ideeën voor nieuwe tasjes… (dus wees gewaarschuwd.)

Welk tasje vind je het leukst?

Liefs!

(oh, en volg je me al op Bloglovin?)

11 gedachtes over “DIY – tote bag

  1. Oeh, dit is zó’n leuk idee! Waar heb jij de canvas tassen uiteindelijk gekocht? Ik was er ook ooit naar opzoek, maar heb toen de zoektocht maar opgegeven omdat ze zo lastig te krijgen waren. Jammer eigenlijk.

    • Dankje! Ik ben zelf ook helemaal enthousiast hahah! Ik heb ze bij een bedrijf bestelt als ‘model’, normaal moest je 100 afnemen maar toen was het mogelijk om 1 of 2 voor alleen verzenden te krijgen. Ik denk dat ik de volgende keer bij Lobbes bestel, vind een lang hengsel wel fijn en hun prijs is ook mooi!

Geef een reactie

